close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

החשיבות העצומה של גילוי הגז בארץ

הרב יניב חניאח אייר, תשעג18/04/2013

קשה מאוד להמעיט בחשיבות התחלת הזרמת הגז הטבעי מהקידוח "תמר" לישראל באמצעו של חג הפסח. המשמעויות של המהלך הינן עולמיות, לא פחות

תגיות:

המאמר פורסם לראשונה בעלון הנוער "עולם קטן"

לא מעט פעמים שמעתי "פרשנים בני דורנו" מסבירים את הפסוק "ידו בכל ויד כל בו" על מתנת הנפט שקיבלו כה רבות ממדינות ערב. הידו בכל, על פי הפרשנות הזו, היא השליטה הערבית בעולם הנפט. אולם גם ללא פרשנות של פסוקים, העובדה שמדינות המפרץ, איראן, עיראק ודומותיהן יושבות על מיליארדים רבים של חביות נפט גרמה לא רק לכך שנסיכי מדינות אלה חיים בעושר לא יאומן עד הזוי, אלא תרמה רבות לחד צדדיות של העולם בנוגע לסכסוך הערבי ישראלי. וזאת מבלי להזכיר את התרומות הישירות של הפטרול
דולרים לארגוני טרור, לרשות הפלסטינאית ועוד. בהרבה מאוד מובנים מדינות הנפט החזיקו ומחזיקות את העולם בגרונו וביכולתם, כמעט ברגעים אחדים, לגרום למערבולות כלכליות עצומות על ידי "צמצום התפוקה", "הגבלת השיווק" או העלאת מחירים פשוטה. לאחרונה, למזלנו, המצב הולך ומשתנה... מלבד העובדה שלעולם די נמאס וישנה העלאה בכמות הקידוחים בצפון אמריקה ובעוד מקומות "נורמלים", הרי שישנה גם מגמה גדלה והולכת של צמצום הצריכה וכן שכלול שיטות ההפקה שגורמת להגדלת כמות הנפט הדמוקרטי שמגיע לעולם. ובכל זאת... לערב הסעודית, איראן, קטר ודומותיהן עדיין יש השפעה גדולה מידי, מהפנטת, על העולם, כלכלתו, מהלכיו המדיניים ובעיקר, כמובן, האנרגיה שמניעה אותו.

בעקבות זה, קשה מאוד להמעיט בחשיבות התחלת הזרמת הגז הטבעי מהקידוח "תמר" לישראל באמצעו של החג (כמעט כמו שקשה מאוד להבין מדוע התחילה ההזרמה ההיסטורית דווקא בשבת). במאגרי הגז, שנמצאים ב"גדול" מול חיפה, יש כמות גדולה מאוד של גז. כמות הגדולה בערך פי שמונה מהצרכים הנוכחיים של מדינת ישראל ושיכולה להספיק לבערך 30 שנה. למעשה, עם התחלת הזרמת הגז מדינת ישראל משתחררת מהיבוא הכפייתי של גז ממצרים, לאחר אין סוף השבתות, מריבות, פיגועים ומניעות בהזרמת הגז משם. למעשה, כבר תקופה ארוכה שהחשמל בישראל מיוצר ברובו על ידי פחם וסולר בשל הקשיים של הספקת הגז ממצרים, מה שגורם לעליה גדולה בזיהום האוויר וכן למחיר יקר יותר משמעותית. עד כדי כך נוצר לחץ בעקבות מניעת הספקת הגז שחברת החשמל מדווחת שיחלפו לפחות שנתיים עד שההוזלה הדי מתבקשת במחירי החשמל בארץ תישקל בכלל.

הפרוייקט, בכללו, מרשים עד מאוד. מדובר באסדת הזרמת גז ענקית, בגובה של 290 מטר מעל פני הים, גבוה יותר מכל גורד שחקים בארץ, שנבנתה במספנות מיוחדות בטקסס, נגררה לרוחבו של האוקיינוס האטלנטי עד לחוף מול אשדוד ופשוט הוטבעה שם בים. לאחר מכן הביאו מנוף ימי ענק (הפעם מהולנד), שהרים את אסדת הברזל והציב אותה בצורה הנכונה על קרקעית הים, כאשר אמודאים הצמידו אותה לשם בעזרת ברגים באורך של לא פחות מתשעים מטר. האמודאים גם עבדו במשך חודשים מתחת לפני הים והשלימו את הריתוכים התת מימיים הנדרשים, כמו גם את חיבור הצנרת שמובילה את הגז לאסדה. וכך זה עובד- הגז נקדח מקרקעית הים משדה "תמר" שהתגלה על ידי הגיאולוג יוסי לנגוצקי שגם העניק לו את שמו על שם נכדתו הבכורה, באיזור חיפה. הגז מוזרם בים לאורך קילומטרים רבים עד לאסדה הענקית ומשם מוזרם למערכת הגז בארץ דרך נמל אשדוד... למה דווקא ככה? בגלל התנגדות הארגונים הירוקים להובלת הגז ישירות לחיפה הקרובה הרבה יותר. אנשי חברת נובל אנרג'י, שפיתחה את השדה ובנתה את האסדה עם השותפים הישראליים בהשקעה של 3 מיליארד דולר... מספרים שבניית אסדות דומות בעולם לוקחת בערך עשר שנים. כאן, התהליך כולו לקח שנתיים, מה שנחשב לכמעט נס הנדסי. על האסדה אמורים לעבוד כ500 איש, פחות או יותר, שיתפעלו את המערכות הרבות ויובילו את מדינת ישראל לעצמאות אנרגטית חשובה מאין כמוה.

התוצאה המרשימה של הפרוייקט הגדול הזה הושגה למרות די הרבה ביקורת שנמתחה על אופן ניהולו על ידי המדינה. כזכור לכולם, המדינה הטילה בתחילה מיסוי ותשלומי תמלוגים נמוכים על חברות החיפוש הנפט והגז (כנראה שאף אחד לא ממש האמין שימצאו), ורק אחרי שמצאו נזכרו להעלות את התמלוגים לתושבי המדינה בתהליך לא פשוט שלווה בוועדה ממשלתית, יחסי ציבור ומאבקים אדירים בין האנשים שהשקיעו את הכסף בהימור לבין אנשי האוצר... וכן בביקורת רבה על עצם הבחירה בחברת נובל אנרג'י, שבקנה מידה של חברות אנרגיה נחשבת לחברה קטנה ("עד שולית", כפי שכתב אחד הפרשנים בזמנו. כעת כמעט כל האנליסטים ממליצים לקנות את מניות החברה). הסיבה האמיתית? אף אחת מהחברות ה"גדולות", שעושות עסקאות ענק עם העולם הערבי לא רצתה לעבוד ישירות עם מדינת ישראל, בהחלט יש מקום להצטער בשבילם. או שלא. בסופו של תהליך התמלוגים אכן הועלו, מה שכמעט מבטיח תמלוגים בשווי של כ20 מיליארד ₪ לתושבי ישראל במהלך שלושים השנה הקרובות. על פי הערכות של מומחים, לגז מהמאגר כבר היתה השפעה פוליטית מסויימת על המשבר הפיננסי בקפריסין, מכיוון שאירופה, שאמורה להיות אחת הלקוחות של הגז, יכולה היתה להקשות מעט על הרוסים בקפריסין בהסתמכות על הגז הישראלי. נשמע מסובך? ככל הנראה ככה זה- לאנרגיה המחצבית (מלשון זה שהיא נחצבת מן הקרקע) יש השפעה אדירה על הפוליטיקה העולמית, על היכולות של מדינות לסחור בה בתמורה להטבות ולכן סביר להניח שתהיה לה השפעה חשובה, בנוסף לגורמים אחרים, על שקיעה מסויימת של ההשפעה של המדיניות הערבית בעולם.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה